PP-tjenesten skal bidra til at barn, unge og voksne med særlige behov får den hjelpen de har krav på i sin opplæringssituasjon som: -individrettet arbeid i forhold til henviste saker som innebærer en utredning i forhold til lærevansker eller andre forhold som er av betydning for opplæringssituasjonen. -systemrettet arbeid i barnehage og skole som innebærer kompetanseutvikling av personalet, samt organisasjonsutvikling, dvs hensiktsmessig organisering i forhold til barn med spesielle behov. -logopedisk behandling for barn i alderen 0-16 år. Lovverk: Barnehageloven og opplæringsloven Fagprogram: HK-data Dokumentasjonen arkiveres i papirarkiv i klientmapper som ordnes alfabetisk etter etternavn. Saker arkiveres når de er avsluttet i PP-tjenesten. Oppbevares på egen enhet i 10 år før de sendes til InterKommunalt Arkiv Trøndelag (IKA).
ESA - kommunens felles sak- og arkivsystem: Generell saksbehandling registreres i hovedarkiv HA+nr. Arkivkode: k-kode. Dokumentasjonen ivaretas elektronisk. All dokumentasjon skal bevares/arkiveres i henhold til tabellen under.
Tema:
|
Type dokument
|
B/K merknad
|
Registrert i:
|
Arkiveres
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon fra klientjournal skole:
|
|
|
HK-data
|
Klientmapper papir
|
|
Utredninger og sakkyndige vurderinger nødvendig for at kommune eller skole kan fatte vedtak etter opplæringslova kap. 4 A og 5
|
B
|
|
|
|
Henvisningsskjema med samtykke og pedagogisk rapport
|
B
|
|
|
|
Sakkyndig vurdering fra PPT
|
B
|
|
|
|
Utredninger av voksne vedrørende dysleksi og dyskalkuli
|
B
|
|
|
|
Logopedrapport og behandlingsplaner for logopedi
|
B
|
|
|
|
Kopi av enkeltvedtak om spesialundervisning/ikke behov
|
B
|
|
|
|
Korrespondanse, for eksempel brev, e-post, SMS, notat fra telefonsamtaler med mer
|
B
|
|
|
|
Andre samtykker fra foreldre/foresatte
|
B
|
|
|
|
Avtaler, møtereferater (egne/andre), for eksempel fra møter mellom PPT, hjem og skole
|
B
|
|
|
|
Rapporter/utredninger fra helseinstanser, BUP og habiliteringstjenesten med mer
|
B
|
|
|
|
Viderehenvisninger til Statped
|
B
|
|
|
|
Vurdering fra PPT etter utredninger/rapporter
|
B
|
|
|
|
Melding om nye behov
|
B
|
|
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon fra pedagogiske og spesialpedagogiske planer og rapporter:
|
|
|
HK-data
|
Klientmapper papir
|
|
Pedagogisk plan (barnehage)
|
B
|
|
|
|
Individuell opplæringsplan (IOP)
|
B
|
|
|
|
Pedagogisk rapport (skole)
|
B
|
|
|
|
Spesialpedagogisk rapport
|
B
|
|
|
|
Kartleggingsmateriell (TRAS, ALLE MED, m.m.)
|
B
|
|
|
|
Prøver (M-prøver, leseprøver, m.m.)
|
B
|
|
|
|
Tester (WISC, WPPSI, m.m.) - forside/resultat
|
B
|
|
|
Alle saker som oppstår ved at enkeltbarn søker og mottar tjenester fra PPT:
|
|
|
Hk-data
|
Klientmapper papir
|
|
Fra sakene skal søknad, utredning, tilråding og vedtak knyttet til PPT som er fattet av skoleleder, barnehagestyrer eller annen instans i kommunen, bevares
|
B
|
|
|
|
Andre forhold som rapport etter konsultasjoner, for eksempel skolevegring;, helsesituasjon, legeerklæringer, kontakt med Forvaltningskontor/Helse- og velferdskontor,forespørsel om innsyn i klientopplysninger melding til barnevern
|
B
|
|
|
|
Der informasjonen er ført videre i sakkyndig rapport kan interne arbeidsnotater (notater og kopier til bruk for saksbehandler hos PPT) kasseres
|
K
|
|
|
Generell saksbehandling:
|
Årsplaner, årsmeldinger
|
B
|
ESA
|
Elektronisk i ESA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|