Barneverntjenesten er en lovpålagt tjeneste og arbeidsområdene er nedfelt i Lov om barneverntjenester. Barneverntjenesten skal i følge loven jobbe for å sikre utsatte barn og unge nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, forebygge skjevutviklinger på grunn av omsorgssvikt. Barneverntjenesten skal også følge opp og fremme samarbeid, og medvirke til at barn generelt får trygge oppvekstforhold. Barneverntjenestens oppgaver blir sammen med andre å sette inn nødvendige hjelp og medvirke slik at det enkelte barn blir ivaretatt ut fra behov, fungering, ressurser og ferdigheter.
Fagsystemet Visma Familia brukes til saksbehandling av barnevernssaker og består av to moduler:
Saker knyttet til barnevernsklienter skal arkiveres elektronisk og må derfor registreres på fødselsnummer og ferdigstilles. Dokumentene i barnevernklientsaker skal derfor ikke skrives ut og arkiveres på papir.
Dokumenter som registreres på generell sak må skrives ut og arkiveres på papir da disse ikke overføres til elektronisk arkiv.
Bevaringsplanen viser kommunens praksis fra og med 01.01.2018 når barnevernstjenesten gikk over fra papirarkiv til elektronisk arkiv. Fra samme dato inngikk Melhus kommune og Skaun kommune interkommunalt samarbeid for barnevernstjenesten med Melhus kommune som vertskommune.
Tjenester:
|
Type:
|
Arkivkode - Klientkode
|
Reg i Familia:
|
Skannes - legges inn elektronisk
|
Overføres elektronisk arkiv:
|
Merknad:
|
Bekymringsmelding / søknad om hjelpetiltak
|
Skriftlig henvendelse
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Merket bekymringsmelding, men også andre dokument som for eksempel søknad om hjelpetiltak, brev med informasjons om bekymring for et barn, underretning og etterforskning.
|
|
Muntlig henvendelse
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Barnevernstjenesten er forpliktet til å motta meldinger som fremsettes muntlig. Dersom meldingen/søknad om hjelpetiltak mottas muntlig, skannes referat fra samtalen som inngående.
|
|
Gjennomgang av melding
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Barnevernstjenesten skal dokumentere barnevernfaglige vurderinger som ligger til grunn for melding. I de tilfeller hvor melding registreres som "melding i aktiv sak" og dokumentet meldingsgjennomgang ikke opprettes - dokumenteres vurderingene i logg merket "vurdering av bekymringsmelding mottatt ../../.."
|
|
Henlagte meldinger på barn som har klientnummer
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Henlagte meldinger på barn som ikke har klientnummer
|
?
|
?
|
|
?
|
Barnevern jobber med rutine
|
|
Klart ubegrunnede meldinger
|
...
|
nei
|
nei
|
nei
|
Bekymringsmelding som vurderes som klart ubegrunnede eller sjikanøse meldinger - makuleres etter gjennomgang
|
|
Melding ufødt barn
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Opplysningsplikt for ufødt barn mot foreldres samtykke inntreffer kun i de tilfeller hvor mor er innlagt helseinstitusjon for rusavhengige ved tvang. I disse tilfeller foreligger hjemmel for å opprette undersøkelse mot samtykke fra mor. Utover dette krever undersøkelse i forkant av fødsel samtykke fra mor. Dette avklares i meldingsuken. Hvis det ikke er mulig å opprette kontakt med mor i meldingsuke opprettes undersøkelse med formål å avklare om mor samtykker til undersøkelse eller ikke.
|
|
Tilbakemelding til melder
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Forvaltningsbrev
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Til foreldre om mottatt melding, samt konklusjon på meldingen dvs om det opprettes undersøkelse eller ikke.
|
Undersøkelse:
|
Innkalling til undersøkelsessamtale
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Kan skje via brev eller telefon
|
|
Undersøkelsesplan
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Referat
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Fra samtaler, barnesamtaler, hjemmebesøk, observasjoner, møter med samarbeidspartnere Kan loggføres som journal eller møtereferat
|
|
Journalnotater
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Hendelser i undersøkelsesperioden som f.eks telefonsamtaler med barn, ungdom eller foreldre. Det kan være telefonkontakt med samarbeidspartnere som skole, barnehage, helsepersonell, politi, kommunale instanser, spesialisthelsetjenesten eller andre.
|
|
Innhenting av opplysninger
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Om barnet og familiens situasjon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annen utgående dokumentasjon i undersøkelsessak
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Kan f.eks være: anmeldelse, henvisning til andre instanser, sakkyndig mandat, brev til parter
|
|
Annen inngående dokumentasjon i undersøkelsessak
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Kan f.eks være: Sakkyndig vurdering, rettsdokumenter, bekymringsmeldinger, andre skriftlige henvendelser, sakkyndig utredningsrapport på oppdrag fra barneverntjenesten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samarbeids-/samrådsmøter med eksterne som f.eks politi
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Kan dokumenteres ved inngående dokument, møtereferat, journal
|
|
Vedtak om konklusjon på undersøkelsen
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Undersøkelsesrapport
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Tilbakemelding til offentlig melder om konklusjon på undersøkelsen
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
Vedtak om tiltak:
|
Vedtak
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Administrativ beslutning
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Tiltaksplan/Omsorgsplan
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Evaluering
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Epikriser
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Rapporter
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Henvisninger
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Journalnotater
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Aktivitet i tilknytning til oppfølging av tiltak
|
Felles alle faser:
|
Dokumentliste
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Skrives ut og skannes inn i sak når denne avslutte.
|
|
Klientdetaljer
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Inneholder en oversikt over: klienten/bor hos/nettverk Skrives ut og skannes inn i sak når denne avsluttes.
|
Tilsynsbarn:
|
Forespørsel om tilsyn fra omsorgskommune
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
Barn som er under omsorg av andre kommuner og som er fosterhjemsplassert i Melhus kommune
|
|
Tilsynsrapporter
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
Korrespondanse mellom bostedskommune og omsorgskommune
|
fødselsnr.
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Generell sak:
|
|
|
|
|
|
Må skrives ut og arkiveres på papir
|
Adopsjonssøknader
|
Søknad
|
|
ja
|
?
|
nei
|
|
|
Sosialrapport
|
|
ja
|
?
|
nei
|
|
|
Annen aktuell korrespondanse
|
|
ja
|
?
|
nei
|
|
Engasjement (oppdragsgivere)
|
Personalmelding
|
|
nei
|
?
|
nei
|
Sendes lønnsavdelingen, arkiveres hvor? Arkivrutiner må avklares
|
|
Oppdragsavtale
|
|
nei
|
?
|
nei
|
Arkivrutiner må avklares
|
|
Taushetspliktig erklæring
|
|
nei
|
?
|
nei
|
Arkivrutiner må avklares
|
|
Kontrakter
|
|
nei
|
?
|
nei
|
Arkivrutiner må avklares
|
Økonomi
|
Faktura
|
|
?
|
?
|
?
|
For alle fakturaer som mottas og er knyttet opp mot klient, opprettes utbetalingsplan i Familia. Denne viser utgifter pr. enkeltbarn. BA kontrollerer rutiner ang. utbetalingsplan.
|
|
|
|
|
|
|
|