Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Bevarings- og kassasjonsplan for Barnevern - planen er under utarbeiding

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Barneverntjenesten er en lovpålagt tjeneste og arbeidsområdene er nedfelt i Lov om barneverntjenester. Barneverntjenesten skal i følge loven jobbe for å sikre utsatte barn og unge nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, forebygge skjevutviklinger på grunn av omsorgssvikt. Barneverntjenesten skal også følge opp og fremme samarbeid, og medvirke til at barn generelt får trygge oppvekstforhold. Barneverntjenestens oppgaver blir sammen med andre å sette inn nødvendige hjelp og medvirke slik at det enkelte barn blir ivaretatt ut fra behov, fungering, ressurser og ferdigheter.

Fagsystemet Visma Familia brukes til saksbehandling av barnevernssaker og består av to moduler:

  • Saker knyttet til barnevernsklienter
  • Saker knyttet til generell sak

Saker knyttet til barnevernsklienter skal arkiveres elektronisk og må derfor registreres på fødselsnummer og ferdigstilles. Dokumentene i barnevernklientsaker skal derfor ikke skrives ut og arkiveres på papir.

Dokumenter som registreres på generell sak må skrives ut og arkiveres på papir da disse ikke overføres til elektronisk arkiv.

Bevaringsplanen viser kommunens praksis fra og med 01.01.2018 når barnevernstjenesten gikk over fra papirarkiv til elektronisk arkiv. Fra samme dato inngikk Melhus kommune og Skaun kommune interkommunalt samarbeid for barnevernstjenesten med Melhus kommune som vertskommune.

Dokumentasjonen ivaretas elektronisk i arkivkjernen Visma Samhandling Arkiv.

 
 

Tjenester:

Type:

Arkivkode -

Klientkode

Reg i Familia:

Skannes -

legges inn elektronisk

Overføres elektronisk arkiv:

Merknad:

Bekymringsmelding / søknad om hjelpetiltak

Skriftlig henvendelse

fødselsnr.

ja

ja

ja

Merket bekymringsmelding, men også andre dokument som for eksempel søknad om hjelpetiltak, brev med informasjons om bekymring for et barn, underretning og etterforskning.

 

Muntlig henvendelse

fødselsnr.

ja

ja

ja

Barnevernstjenesten er forpliktet til å motta meldinger som fremsettes muntlig. Dersom meldingen/søknad om hjelpetiltak mottas muntlig, skannes referat fra samtalen som inngående.

 

Gjennomgang av melding

fødselsnr.

ja

ja

ja

Barnevernstjenesten skal dokumentere barnevernfaglige vurderinger som ligger til grunn for melding. I de tilfeller hvor melding registreres som "melding i aktiv sak" og dokumentet meldingsgjennomgang ikke opprettes - dokumenteres vurderingene i logg merket "vurdering av bekymringsmelding mottatt ../../.."

 

Henlagte meldinger på barn som har klientnummer

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Henlagte meldinger på barn som ikke har klientnummer

?

?

 

?

Barnevern jobber med rutine

 

Klart ubegrunnede meldinger

...

nei

nei

nei

Bekymringsmelding som vurderes som klart ubegrunnede eller sjikanøse meldinger - makuleres etter gjennomgang

 

Melding ufødt barn

fødselsnr.

ja

ja

ja

Opplysningsplikt for ufødt barn mot foreldres samtykke inntreffer kun i de tilfeller hvor mor er innlagt helseinstitusjon for rusavhengige ved tvang. I disse tilfeller foreligger hjemmel for å opprette undersøkelse mot samtykke fra mor. Utover dette krever undersøkelse i forkant av fødsel samtykke fra mor. Dette avklares i meldingsuken. Hvis det ikke er mulig å opprette kontakt med mor i meldingsuke opprettes undersøkelse med formål å avklare om mor samtykker til undersøkelse eller ikke.

 

Tilbakemelding til melder

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Forvaltningsbrev

fødselsnr.

ja

ja

ja

Til foreldre om mottatt melding, samt konklusjon på meldingen dvs om det opprettes undersøkelse eller ikke.

Undersøkelse:

Innkalling til undersøkelsessamtale

fødselsnr.

ja

ja

ja

Kan skje via brev eller telefon

 

Undersøkelsesplan

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Referat

fødselsnr.

ja

ja

ja

Fra samtaler, barnesamtaler, hjemmebesøk, observasjoner, møter med samarbeidspartnere

Kan loggføres som journal eller møtereferat

 

Journalnotater

fødselsnr.

ja

ja

ja

Hendelser i undersøkelsesperioden som f.eks telefonsamtaler med barn, ungdom eller foreldre.

Det kan være telefonkontakt med samarbeidspartnere som skole, barnehage, helsepersonell, politi, kommunale instanser, spesialisthelsetjenesten eller andre.

 

Innhenting av opplysninger

fødselsnr.

ja

ja

ja

Om barnet og familiens situasjon

             
 

Annen utgående dokumentasjon i undersøkelsessak

fødselsnr.

ja

ja

ja

Kan f.eks være:

anmeldelse, henvisning til andre instanser, sakkyndig mandat, brev til parter

 

Annen inngående dokumentasjon i undersøkelsessak

fødselsnr.

ja

ja

ja

Kan f.eks være:

Sakkyndig vurdering, rettsdokumenter, bekymringsmeldinger, andre skriftlige henvendelser, sakkyndig utredningsrapport på oppdrag fra barneverntjenesten

             
             
             
             
             
             
 

Samarbeids-/samrådsmøter med eksterne som f.eks politi

fødselsnr.

ja

ja

ja

Kan dokumenteres ved inngående dokument, møtereferat, journal

 

Vedtak om konklusjon på undersøkelsen

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Undersøkelsesrapport

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Tilbakemelding til offentlig melder om konklusjon på undersøkelsen

fødselsnr.

ja

ja

ja

 

Vedtak om tiltak:

Vedtak

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Administrativ beslutning

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Tiltaksplan/Omsorgsplan

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Evaluering

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Epikriser

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Rapporter

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Henvisninger

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Journalnotater

fødselsnr.

ja

ja

ja

Aktivitet i tilknytning til oppfølging av tiltak

Felles alle faser:

Dokumentliste

fødselsnr.

ja

ja

ja

Skrives ut og skannes inn i sak når denne avslutte.

 

Klientdetaljer

fødselsnr.

ja

ja

ja

Inneholder en oversikt over: klienten/bor hos/nettverk

Skrives ut og skannes inn i sak når denne avsluttes.

Tilsynsbarn:

Forespørsel om tilsyn fra omsorgskommune

fødselsnr.

ja

ja

ja

Barn som er under omsorg av andre kommuner og som er fosterhjemsplassert i Melhus kommune

 

Tilsynsrapporter

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
 

Korrespondanse mellom bostedskommune og omsorgskommune

fødselsnr.

ja

ja

ja

 
             

Generell sak:

         

Må skrives ut og arkiveres på papir

Adopsjonssøknader

Søknad

 

ja

?

nei

 
 

Sosialrapport

 

ja

?

nei

 
 

Annen aktuell korrespondanse

 

ja

?

nei

 

Engasjement (oppdragsgivere)

Personalmelding

 

nei

?

nei

Sendes lønnsavdelingen, arkiveres hvor? Arkivrutiner må avklares

 

Oppdragsavtale

 

nei

?

nei

Arkivrutiner må avklares

 

Taushetspliktig erklæring

 

nei

?

nei

Arkivrutiner må avklares

 

Kontrakter

 

nei

?

nei

Arkivrutiner må avklares

Økonomi

Faktura

 

?

?

?

For alle fakturaer som mottas og er knyttet opp mot klient, opprettes utbetalingsplan i Familia. Denne viser utgifter pr. enkeltbarn.

BA kontrollerer rutiner ang. utbetalingsplan.